Regeringen vil tillade større supermarkeder
Regeringens udspil åbner dog ikke for flere hypermarkeder.
Det står i regeringens netop offentliggjorte vækst udspil ”Vækst og udvikling i hele Danmark”.
Planloven sætter i dag en række grænser for dagligvarebutikkernes størrelse: Enkeltstående dagligvarebutikker og butikker i lokalcentre må være op til 1000 kvadratmeter, mens dagligvarebutikker i bymidter, bydelscentre og aflastningsområder i dag må være 3.500 kvadratmeter.
Regeringen vil nu sætte grænserne op til henholdsvis 2.000 og 5.000 kvadratmeter.
Ligesom for udvalgsvarebutikkers vedkommende vil det kommunerne, der i høj grad skal bestemme, hvor og i hvilket omfang der gives mulighed for større dagligvarebutikker.
De Samvirkende Købmænd (DSK) mener, at udspillet vil betyde butiksdød, færre selvstændige forretningsdrivende, flere arbejdsløse, færre uddannelsespladser, højere udgifter til hjemmehjælp, lavere huspriser, flere usælgelige boliger og større miljøbelastning.
- Regeringens forslag er dybt uansvarligt og vil have den stik modsatte effekt end den tilsigtede. Det skaber ikke vækst på landet at tillade flere større butikker, som kun etableres ved de største byer. Forslaget er simpelthen forkert medicin og synes mere at være et ideologisk opgør med Svend Aukens miljøpolitik end en håndsrækning til livet på landet og i de små og mellemstore købstæder, siger John Wagner, direktør i DSK.
Udspillet lægger ikke op til flere hypermarkeder, men ifølge De Samvirkende Købmænd vil en lempelse kunne betyde flere todelte Bilka-varehuse - med en indgang til fødevarer og en anden til nonfood.
Hos den tyske discountkæde Lidl glæder adm. dir. Finn Tang sig til gengædl over udspillet.
- Jeg vil gerne kvittere for regeringens vækstplaner inden for dagligvarehandlen. Udspillet er balanceret og vil konkret føre til, at vi vil investere i endnu flere nye butikker og dermed er vi med til at skabe endnu flere nye arbejdspladser i hele Danmark”, siger Finn Tang og tilføjer:
- Den nuværende planlov dikterer, at dagligvarekæder ikke må bygge butikker, der er større end 1.000 m2. Hvis vi får mulighed for at bygge butikker op til 2000m2, vil vi kunne levere en langt bedre kundeoplevelse, og samtidig forbedre forholdene for vores ansatte.